Op naar onze laatste bestemming in OZ: Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pieter Dorst - WaarBenJij.nu Op naar onze laatste bestemming in OZ: Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pieter Dorst - WaarBenJij.nu

Op naar onze laatste bestemming in OZ: Sydney

Blijf op de hoogte en volg Pieter

29 December 2012 | Australië, Sydney

G'day mates,

Nadat we Oranje de black sticks hadden zien verslaan in de kwartfinale van de Champions Trophy hadden we nog vijf dagen Melbourne voor de boeg, voordat we met onze camper weer het avontuur aangingen.

De dagen waren gevuld met vele wandelingen langs the highlights van Melbourne. Zo hebben we een aantal stadions die in Melbourne te vinden zijn bezocht. Het bekendste stadion is wel de Rod Laver Arena, het toneel van de Australian Open. Jammer genoeg was er op dag dat wij er waren geen tour door het stadion, waardoor we alles op eigen houtje hebben bekeken. De andere stadions die we gezien hebben op Melbourne Park waren onder andere: het cricket-, voetbal-, rugby- en het olympisch stadion.

Na de halve finales van de Champions Trophy, hadden we via het nieuws te horen kregen dat Oranje in de finale stond, en wel tegen Australië. We wilden graag proberen of we ook deze wedstrijd konden bezoeken. Zodoende zijn we op de dag van de finale weer richting het hockey-stadion gegaan. Maar voordat we ons richting de hockey velden begaven, gingen we langs de grootste markt van Melbourne: de Queen Victoria Market. Op deze markt was van alles te vinden: van riemen tot speelgoed, van snoep tot hele varkens. Na hier wat gegeten te hebben, gingen we kijken of we kaartjes konden bemachtigen voor de finale. Aangekomen kwamen we er al snel achter dat het uitverkocht was. Via Radio 1 langs de lijn hoorde we uiteindelijk dat Nederland de finale had verloren van Australië.

De dag na de verloren finale zijn we aantal mooie kerken en andere gebouwen in Melbourne gaan bezoeken. Sommige waren al goed versierd, vanwege de kerstdagen die eraan zaten te komen.

Gedurende het verblijf in Melbourne moesten er tussendoor nog een paar belangrijke zaken geregeld worden: een staanplaats in Sydney, een camper voor onze reis door Nieuw-Zeeland en de ferry tussen het Noorder en het Zuider eiland van Nieuw-Zeeland. Na wat mailcontact en gebeld te hebben met caravanparken was de staanplaats gelukt. Ook heeft Wicked, waar we onze eerste camper ook hadden gehuurd, ons geholpen met het vinden van een camper voor onze reis door Nieuw-Zeeland, waarna we de ferry vast konden leggen.

Woensdag 12 december zijn we, na 's morgens eerst een flinke wandeling met de backpack door de stad gemaakt te hebben, gaan rijden richting Sydney. Het eerste gedeelte van de reis wilden we langs de stranden gaan rijden, want we konden wel weer wat kleur gebruiken. Na lekker in de zee gezwommen te hebben, sliepen we vlakbij een hondenrenbaan. Na het zout van ons afgespoeld te hebben en geslapen te hebben, vertrokken we richting de hoofdstad van Australië: Canberra.

Eerst stond er nog een rit door het regenwoud voor de boeg. Na een avondje slapen op een free rest area in het regenwoud, ging de reis verder richting Canberra. In de namiddag van zaterdag kwamen we hieraan. Hier hebben we een slaapplek geregeld bij een evenemententerrein voor twee nachten, zodat we alle tijd hadden om de hoofdstad te bezichtigen. Zondag hebben we eerst alle belangrijke gebouwen van het parlement bezichtigt, waaronder het parlementshuis en de debat-zaal. Hierna zijn we de stad in gegaan, om de sfeer van Canberra te proeven.

Na twee dagen lieten we Canberra achter ons, om verder te reizen richting onze eindbestemming: Sydney. Maar voordat we echt in Sydney zouden aankomen, zijn we richting de Blue Mountains gereden. De eerste nacht, na Canberra, verbleven we bij een free rest area bij een rivier. Gezien de keutels die we al vonden bij het grasveld, moesten er kangoeroes in de buurt zijn. En jahoor, rond een uur of 18:00 kwamen er al een groepje van 8 kangoeroes richting de rivier. Een paar kangoeroes hadden een kleintje in de buidel. De dag na deze geweldige ervaring vertrokken we richting Blackheath: een klein dorpje in de Blue Mountains met vele wandelingen aan de rand van het dorp.

's Woensdags hadden we gepland dat we een wandeling gingen maken van een paar uur. Uiteindelijk hadden we een wandeling van ongeveer 4 uur uitgekozen. Wij, als ervaren wandelaars, hebben deze wandeling uiteindelijk afgelegd in 2uur en 15 minuten. Dit was bij Pieter wel te merken: hij was kapot en het zweet kwam overal vandaan. Na een heerlijke douche hebben we nog een nacht doorgebracht in Blackheath.

De dag na de zware beproeving ging onze reis verder richting Katoomba: een toeristisch plaatsje midden in de Blue Mountains. Het plaatsje is vooral bekend vanwege de drie gezusters. Dit zijn drie stukken rots die vanuit Katoomba te bezichtigen zijn. 's Middags hebben we een kleine wandeling gemaakt richting een geweldige waterval in de Blue Mountains. Op de camping hebben we nog gevoetbald met een Nederlander. Na een dag hadden we Katoomba wel gezien, maar we moesten nog drie dagen wachten voordat we konden arriveren bij onze staanplaats in Sydney. 50 km voor Sydney vonden we een kleine camping in het dorpje Wallacia. Hier hebben we twee dagen gestaan, omdat we konden regelen dat we een dag eerder konden aankomen in Sydney.

Op zondag zij we aangekomen in the final stage van Australië: Sydney. Dit is de stad waar we verblijven tot 3 januari, voordat we richting Nieuw-Zeeland vertrekken. De eerste dag hebben we een wasje gedraaid, zodat we met frisse kleren de feestdagen in konden.

Na de eerste nacht in Sydney, gingen we de stad verkennen. Het Sydney Opera House en The Harbour Bridge stonden op het programma. Na een flinke wandeling door het hartje van Sydney kwamen we aan bij deze twee beroemde bouwwerken. Met toeval kwamen we in gesprek met een Zwitsers gezin, waar we uiteindelijk hun kerstmutsen van mochten lenen. De kerstfoto met het Sydney Opera House en The Harbour Bridge op de achtergrond was gemaakt. Hierna zijn we rondom en in het Sydney Opera House geweest: wat een geweldig gebouw is dat! Hierna was het tijd voor ons kerstmaal in de grootste stad van Australië. Na een goede nachtrust viel ons kerstontbijt wat tegen. Alle supermarkten waren dicht, dus we hebben uiteindelijk wat gegeten in de stad. Na een natte wandeling naar de Sydney Tower, gingen we terug naar onze camper. Doordat alles dicht was, hebben we uiteindelijk ons kerstmaal gegeten in de McDonald's.

Op Boxing day zijn we richting de stad gegaan, om te gaan kijken bij start van de Sydney-Hobart race (een prestigieus zeilwedstrijd). Nog voordat we daar aankwamen, moesten we eerst door een enorme stoet mensen. Met Boxing day is het namelijk ook overal Sale. Rijen mensen staan te wachten om in winkels te komen. Deze hoeveelheid mensen was waarschijnlijk nog maar een kleine voorbode voor Oud en Nieuw! Uiteindelijk aangekomen op Watson Bay konden we de race zien. We waren wel wat aan de late kant, waardoor de schepen al op zee waren. Na deze race zijn we richting Kings Cross gegaan, de rosse buurt van Sydney. Hier hebben we een drankje genuttigd en vele aparte mensen bekeken.

De 27e hadden we uitgestippeld als voetbaldag. Sydney F.C. moest namelijk thuis voetballen tegen Central Coast Mariners. Sinds dit seizoen voetbalt Alessandro Del Piero bij Sydney F.C. Rond 17:00 uur hebben we de bus gepakt om richting de Allianz Stadium te gaan. Om 18:30 uur gingen de hekken open van het stadion, waarna we met 16.000 andere mensen de wedstrijd gingen bekijken. Tot aan de 87e minuut waren er maar een paar hoogtepunten: een streaker, een bal op de lat van de linkerverdediger Grant en een aantal technische hoogstandjes van Del Piero. Maar het venijn zat hem in de laatste 5 minuten van de wedstrijd: een goal van Sydney F.C. door aanvoerder Brett Emerton en twee rode kaarten aan de kant van de Central Coast Mariners. Na afloop van de wedstrijd liepen de spelers een ronde door het stadion. Het publiek kan dan letterlijk in aanraking komen met de spelers. Del Piero had een bodyguard bij om de mensen van hem af te schudden. Hierna werden er nog vele liederen gezongen door supporters van beide teams in dezelfde bus. Zo kan voetbal dus ook zijn!

De afgelopen dagen hebben we gebruikt om de twee bekendste stranden van Sydney te bezoeken: Manly Beach en Bondi Beach. Aangezien het erg lekker weer was, de pilsjes ijskoud waren en het vrouwelijk schoon voldoende aanwezig was konden wij ons hier prima vermaken.

Op dit moment kijken we beide erg uit naar maandag: New years eve in Sydney! We weten niet wat precies kunnen gaan verwachten, maar een spektakel zal het worden.

Bij deze willen wij iedereen alvast het beste wensen voor 2013!

Rik en Pieter

• 29 December 2012 - 11:24

Corry Van Velthoven:

Hallo Rik en Pieter,

Wat een prachtig verhaal weer, van jullie belevenissen in Australie.
    En wat ziet het er mooi uit in de Kersttijd.
    Vanuit Hank wensen wij jullie een onvergetelijke en supergezellige jaarwisseling.
    En natuurlijk een heel gelukkig en gezond 2013 !
    Verder nog een goede reis richting Nieuw-Zeeland en veel plezier in dat ook prachtige land.
    Heel veel groeten van Oom Jan en tante Corry

• 29 December 2012 - 11:57

Albert En Henriet:

Hello Rik en Pieter,
    Sjongen jonge wat zien jullie lekker veel van dat stukje wereld.
    Leuk om te lezen en fotos te zien, dank hiervoor.
    Fijne bijzonder jaarwisseling, iets uitgebreider als het kerstdiner bij de MAC.
    Op naar de kiwi's , mooi vogeltje !!!!
    groet Henriet

• 29 December 2012 - 21:02

Pr:

Pieter en Rik,

Tot volgend jaar.
    Pas op met het overvaren.

• 30 December 2012 - 08:48

JJ Van Dorst:

Hoi Pieter en Rik.

Vanuit het regenachtige Nederland een hele prettige jaarwisseling en succes in Nieuw Zeeland.

Veel groeten ome Jan en tante Corrie.

• 30 December 2012 - 14:12

Jan En Clasine:

Hallo mannen,

Het is wel genieten daar, hè. Maar wij genieten mee van de verhalen, de foto's en de herinneringen.
    Wij wensen jullie een geweldige jaarwisseling toe in Sydney en daarna nog een mooie tijd in Nieuw-Zeeland. Groeten van ons hier.

• 31 December 2012 - 09:24

Mark En Fam:

Hallo jongens,

Vandaag 31 -12 2012.
    Wensen wij jullie en fijn nieuw 2013.

We zien er naar uit dat jullie gezond en wel weer naar Nl komen
    maar zullen jullie foto's en verhalen wel missen.
    Bedankt voor het mee reizen.

Mark en fam

• 03 Januari 2013 - 20:29

Carla Van Disseldorp:

Jongens, jongens wat maken jullie toch mooie dingen mee en wat zal het direct weer wennen zijnn in het kleine Raamsdonk.
    Natuurlijk ook nog de beste wensen voor jullie en veel plezier in Nieuw- Zeeland.

Carla en Ton

• 10 Januari 2013 - 21:10

Jan En Wil:

Hee jongens, nog de beste wensen.
    Volgens mij zijn jullie mooi op tijd weg uit Australie, lijkt ons maar niks met al dat vuur!!!!
    Hoe is Nieuw-Zeeland? Zal ook wel mooi zijn. Geniet nog even want voor je het weet zijn jullie weer thuis!!!!

• 16 Januari 2013 - 13:38

Jeanne En Gezin:

Wij hopen, dat jullie nog niet gesmolten zijn in het hete Aussie. En dat jullie ver weg konden blijven van de vreselijke bosbranden.
    Wat een prachtavonturen! Op naar de laatste weken!

Jeanne en gezin, B.