Afsluiting 2012 en begin 2013 - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Pieter Dorst - WaarBenJij.nu Afsluiting 2012 en begin 2013 - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Pieter Dorst - WaarBenJij.nu

Afsluiting 2012 en begin 2013

Blijf op de hoogte en volg Pieter

17 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hi everyone,

Maandag 31 januari was het dan eindelijk zo ver: de dag waar we beiden lang naar hadden uitgekeken: Oud & Nieuw vieren in Sydney, de eerste wereldstad waar 2013 werd ingeluidt. Vanaf 08:15 uur in de ochtend stonden we pal in de zon bij het Sydney Opera House, zodat we het vuurwerkspektakel goed konden bekijken. Wij dachten dat wij vroeg waren, maar sommige mensen hadden er zelfs geslapen, om zo een goede plek te hebben voor het vuurwerk. Om 21:00 uur was de eerste vuurwerkshow te zien. Deze voorspelde al heel veel goeds voor de show van 00:00 uur. Vele verschillende kleuren en vormen waren zichtbaar in de lucht. Om 00:00 uur begon het spektakel, waar we bijna 16 uur voor gewacht hadden. Vanaf jetski's, boten en natuurlijk de Harbour Bridge werd er vuurwerk afgestoken voor een 12 minuten durende show, waar je mond van open viel! Een onvergetelijk manier om 2013 te beginnen en onze reis in Australië af te sluiten.

Donderdag 3 januari begon namelijk het laatste deel de reis: Nieuw-Zeeland. Nadat we 's morgens onze campervan terug hadden gebracht, stapte we in het vliegtuig richting Auckland. Rond 18:00 uur kwamen we aan, waarna we gelijk naar de film zijn gegaan. Want wat is een betere manier om kennis te maken met Nieuw-Zeeland dan de film The Hobbit te bekijken?! We hadden beiden het boek gelezen tijdens onze reis in Australië, waardoor we erg nieuwsgierig naar de film waren. Na 3 uur genoten te hebben van de film zochten we ons bed op in het centrum van Auckland.

Vanaf vrijdag 4 januari hadden we weer de beschikking over een Wicked campervan als vervoer door het Noorder- en het Zuidereiland. Aangekomen bij Wicked hoopte we op de Beatles campervan die al klaar stond. En onze gebeden werden gehoord: we kregen de sleutel van de Beatles campervan!

Als eerste stop hadden we Matamata uitgekozen. Vanuit dit dorpje kon je een tour volgen richting de Hobbiton, de filmset van zowel de Lord of the Rings films als The Hobbit. De Hobbiton is gebruikt voor het dorpje waar hobbit Frodo en Bilbo Baggins wonen. Het mooiste van deze tour was dat je met je eigen ogen kon zien dat er nauwelijks grafische effecten zijn toegepast om the Shire in de films te verwerken. De hobbit-holes leken net echt! Ook kregen we uitleg over de verschillende filmtechnieken die Peter Jackson gebruikte om bijvoorbeeld Gandalf zo groot te laten lijken tegenover de hobbits.

Na de drie uur durende tour vervolgde we onze trip richting Rotorua. Hier wilden we gaan raften en uiteindelijk hebben we hiervoor de Kaituna rivier gekozen. Dit is de rivier met de hoogste commerciële waterval (7 meter) waar vanaf geraft wordt. Na 50 minuten raften was de eerste extreme-sport ervaring in Nieuw-Zeeland een feit. Terug op onze slaapplek kwamen in gesprek met 10 Australische gasten, die hun grote vakantie doorbrachten in Nieuw-Zeeland. Samen met hun hebben we de avond doorgebracht in het nabijgelegen café.

Na een avondje stappen in Rotorua ging onze reis verder naar Turangi. Dit was één van de twee steden waar vanuit je de Tongariro Alpine Crossing kon boeken. Na de nacht doorgebracht te hebben op een free rest area waren we klaar voor de crossing. We wisten van te voren al dat de crossing maar tot de helft open was. We konden wel bij het hoogste punt van de crossing komen, maar het weer gooide roet in het eten. Veel wind, regen en bewolking maakte het te gevaarlijk om tot aan de top te komen. Nadat we helemaal nat geregend en rilde van de kou zijn we helaas om moeten draaien en teruggelopen naar het startpunt.

Donderdag, na de Tongariro Alpine Crossing, kwam we aan in de hoofdstad van Nieuw Zeeland: Wellington. Na een plekje voor onze Beatles campervan gevonden te hebben, zijn we 's avonds de stad in gegaan voor een welverdiend pilsje.

Vrijdag hebben we een wandeling gemaakt door Wellington, waar we het parlementshuis en andere mooie gebouwen in Wellington gezien hebben. Daarna kropen we vroeg onder de wol, omdat we zaterdagochtend de ferry richting Picton hadden vastgelegd.

Op de vroege zaterdagochtend maakte we alles klaar voor onze reis richting het Zuidereiland via de ferry tussen Wellington en Picton. Na een drie uur durende boottocht kwamen we aan op het Zuidereiland. Op het Zuidereiland stond Abel Tasman National Park als eerste op het programma. Dezelfde dag hadden we geregeld dat we zondag met een Nederlandse gids op een actieve manier het park zouden zien.

Nadat we alle benodigdheden hadden gepast voor Canyoning vertrokken we met een watertaxi naar één van de vele golden beaches in het park. Vanaf het strand was het 1,5 uur wandelen voordat we in de Canyon aankwamen. Gedurende drie uur zijn we afgedaald in de Canyon. Door middel van abseilen, tokkelen, sprongen in pools en natuurlijke glijbanen via de vele watervallen in de Canyon hebben uiteindelijk het strand gehaald. Dit was een hele mooie manier om te genieten van de natuur in het Abel Tasman National Park.

Maandag 14 januari vertrokken we richting de westkust om de weg naar beneden in te zetten. Het idee was om woensdag een tocht door één van de gletsjers van Franz Josef te volgen. Maar gezien de prijs die men ervoor vroeg hebben we deze overgeslagen. Woensdag 16 januari zijn we aangekomen in Queenstown, de stad die nooit slaapt in Nieuw Zeeland. We hebben nog 1,5 week voor de boeg voordat we aan onze terugreis beginnen vanaf Sydney Airport.

See ya later!

Rik en Pieter

• 17 Januari 2013 - 06:24

Angelique:

he Pieter en Rik,

Mooi verslag de eerst die ik ook daadwerkelijk lees zal eens terug gaan spitten in jullie eerder verschenene verslagen.
    Tjee dat raften op de Kaituna rivier lijkt me wel super gaaf.

geniet nog van jullie laatste weekjes .

groetjes Nichtje Angelique

• 17 Januari 2013 - 06:42

Ome Jan:

Beide nog even genieten,daarna zien we je gauw.

Groeten omen Jan en Tante Corrie

• 17 Januari 2013 - 06:49

Mark:

Hallo jongens,
    Ik moet zegen dit verslag is boeiender dan de ochtend krant.
    Fijn weer over jullie te lezen.Hebben jullie ook foto' s van het vuurwerk.
    Hopelijk kunnen we die later nog eens zien.
    Ha doe .
    Mark en fam

• 17 Januari 2013 - 11:46

Ed En Lisette En Isa:

hoi Pieter en Rik,

Leuk, maar ja het begint nu echt op te schieten!
    Nou watsappe nog wel gr van ons allemaal

• 17 Januari 2013 - 14:53

Cora Bul:

Hallo quys

Het is weer een ander zicht daar in Nieuw Zeeland en het weer ook of viel het alleen die ene dag tegen.
    Leuk verhaal maar zit inderdaad nog te wachten op spectaculaire foto's van het vuurwerk.
    Geniet nog er nog even van want voor je het weet zit je weer in het koude kikkerland.

Groetjes Cora

• 18 Januari 2013 - 10:28

Ad En Elly Van Dongen:

Hallo Rick en Pieter,

Wohw wat mooi om jullie belevenissen zo te lezen!!

Wij willen jullie vanuit een snowy and cold Nederland, alvast een goede terugreis wensen!!

Greatings,
    Ad en Elly van Dongen uit Wagenberg

• 18 Januari 2013 - 21:59

Carla Van Disseldorp:

Hallo Rik en Pieter,

Jullie beleven toch een mooi avontuur een dat je nooit meer vergeet.

Geniet er nog van daar in Nieuw-Zeeland en voor straks een hele goede terugreis!!!!

Groetjes Carla en Ton