Bye Adelaide, Great Ocean Road and hello Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Pieter Dorst - WaarBenJij.nu Bye Adelaide, Great Ocean Road and hello Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Pieter Dorst - WaarBenJij.nu

Bye Adelaide, Great Ocean Road and hello Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Pieter

07 December 2012 | Australië, Melbourne

Hallo iedereen,

Terwijl in Nederland de eerste sneeuwvlokken al uit de lucht vallen, zijn wij hier begonnen aan onze laatste maand in Australië. Op 3 januari 2013 vliegen we namelijk naar Nieuw-Zeeland voor het volgende deel van de reis.

De laatste keer waren gebleven bij de verjaardag van Rik. Deze dag hebben we samen met onze hostel-genoten goed gevierd! Tijdens de laatste week in Adelaide hebben we onze reis verder uitgestippeld. Hierbij was het vooral belangrijk dat we een vervoersmiddel zouden regelen naar onze volgende bestemmingen. Het liefst hadden we gelijk een campervan gehuurd voor de gehele periode tot aan Sydney. Maar na het nodige zoekwerk bleek dat niet mogelijk in verband met beperkte beschikbaarheid van campervans. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om eerst een auto te huren voor vier dagen om daarmee in Melbourne te komen. We wilden het stuk tussen Adelaide en Melbourne namelijk heel graag zelf rijden omdat er een aantal dingen waren die we op dit stuk wilden zien/doen.

Op zondag 2 december zijn we vertrokken uit Adelaide. Hier hebben uiteindelijk ongeveer een maand doorgebracht. Dit is veruit de langste periode op één en dezelfde plek tot nu toe! Na iedereen gedag te hebben gezegd zijn we gaan rijden richting Melbourne.

Het eerste doel was de "Willunga Hill". Deze heuvel ligt in het parcours van de Tour Down Under, de belangrijkste wielerkoers van Australië. Na hier wat foto's gemaakt te hebben zijn we verder langs de kust richting Kingston S.E. gereden. Hier we de nacht doorgebracht in een motel.

De volgende ochtend zijn we weer op tijd vertrokken, want we hadden een drukke planning die dag. We moesten veel kilometers afleggen om een bezoek te brengen aan Grampians National Park. Daarbij was nog één ding erg belangrijk, dat we voor de schemer een hostel zouden vinden. Dit omdat er in de Grampians ontzettend veel kangoeroes en andere beesten zitten. Als de avond valt is het daarom geen goed idee hier te gaan rijden, omdat er erg veel overstekend wild is. Uiteindelijk is die dag alles volgens planning gelopen. We kwamen op tijd aan in de Grampians, waar een aantal schitterende uitzichtpunten en watervallen bezocht hebben. Op de terugweg naar het hostel kwamen we langs de weg nog een walibi tegen. Aangekomen bij het hostel bleek dat er inderdaad veel kangoeroes zaten, binnen een half uur sprongen er al een aantal over het gras en over de weg.

Dag drievan onze trip van Adelaide naar Melbourne was weer een drukke dag. Vroeg op om allereerst naar het dorpje Garvoc te gaan. In dit plaatste had Robert, de broer van Pieter, een aantal jaar geleden stage gelopen bij een melkboer. Deze Nederlandse boer is inmiddels vertrokken, maar we waren toch wel nieuwsgierig hoe het er daar uitzag. Uiteindelijk hebben we de nieuwe eigenaar van het bedrijf gesproken en een rondje gelopen over het erf. Na dit korte bezoek zijn we verder gereden naar het begin van één van de meest beroemde autowegen ter wereld: The Great Ocean Road. Van te voren hadden we al afgesproken dat we deze weg persé zelf wilde rijden. En dat bleek zeker de moeite waard! Langs de weg zijn we verschillende keren gestopt om te genieten van geweldige uitzichten over de rotsen en de zee. Het bekendste stuk langs deze weg zijn de 12 apostelen, dit zijn hele hoge rotspilaren die in de zee staan. De nacht hebben deze keer doorgebracht in Lorne, een kustplaatsje wat vooral populair is onder surfers.

Op dag vier moesten we ervoor zorgen dat we onze auto voor 15.00 uur in hartje Melbourne ingeleverd zouden hebben. Na het laatste stuk van The Great Ocean Road te hebben afgerond kwamen we, via Geelong, rond 10.00 uur aan in Melbourne. Het bleek dat we onze tijd nog hard nodig hadden. Het was namelijk nog best even zoeken naar een hostel met plek en rijden in de op één na grootste stad van Australië bleek ook nog niet zo'n makkie.

Vanuit Nederland hadden we gehoord dat van 1 tot 9 december de Champions Trophy voor hockey in Melbourne zou plaats vinden. Na een snelle blik op het internet bleek dat het, tot ons grote verdriet, niet om de hockey-dames ging maar om de hockey-heren. Maargoed, na deze teleurstelling verwerkt te hebben zijn we toch eens gaan uitzoeken of we een wedstrijd konden bezoeken. Zodoende hebben we hier Nederland met 2-0 de halve finale zien bereiken ten koste van Nieuw-Zeeland. Een erg leuke ervaring, ondanks dat we beide geen hockey-fans zijn.

Vanaf vandaag zullen we Melbourne verder gaan verkennen. Woensdag 12 december vervolgen we onze reis weer. Daarover meer in een volgende reisverslag.

De zonnige groeten vanuit Melbourne,

Pieter en Rik

• 07 December 2012 - 08:37

Elly:

ik denk een reis om nooit te vergeten en ook wij kunnen er zo van genieten, we wensen jullie nog 3 hele fijne weken, geniet ervan Ome Antoon en tante Elly

• 07 December 2012 - 12:50

Pr:

Weer heel mooie foto's.
    Zo beleef je nog eens wat.
    Volgende keer een racefiets meenemen?
    Movember nog niet afgesloten?

• 11 December 2012 - 11:20

Mark:

Hallo jongens,
    Fijn dat jullie zoveel mooie dingen mee maken
    en leuk dat wij mee mogen genieten.
    Hopelijk is nl nu niet te saai .
    Wij zien weleens reen in het bos en los lopende kippen.
    Groeten uit breda

• 12 December 2012 - 14:26

Corry Van Velthoven:

Hoi Rik en Pieter,
    Wat een avonturen beleven jullie daar in dat verre Australie.
    Ik geloof niet, dat er veel saaie dagen zijn, voor jullie.
    Elke keer weer andere mensen ontmoeten en nieuwe mooie dingen zien.
    Nog een paar weken daar genieten en dan op naar Nieuw Zeeland.

Maar eerst nog Kerst en Oud en Nieuw.
    Dat zal ook een hele speciale belevenis worden.
    Wij wensen jullie alvast hele mooie en gezellige dagen en een spetterende jaarwisseling natuurlijk.

Kerstgroet van

Oom Jan en tante Corry