Reis naar Adelaide & leven als een werknemer OZ - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Pieter Dorst - WaarBenJij.nu Reis naar Adelaide & leven als een werknemer OZ - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Pieter Dorst - WaarBenJij.nu

Reis naar Adelaide & leven als een werknemer OZ

Blijf op de hoogte en volg Pieter

25 November 2012 | Australië, Adelaide

G'day G'day,,

Hier weer update van onze trip door OZ. Deze keer niet zo'n enorm verhaal als de vorige. We zijn inmiddels beide aan het werk namelijk. Maar daarover volgt hieronder meer.

Na onze periode in en rondom Alice Springs zijn we vrijdag 2 november vertrokken richting Adelaide. Dit was met een busrit van 1500km om van The Northern Territory naar South Australia te komen. De bus was deze keer niet erg druk bezet, maar 6 andere reizigers. Dus we hadden alle plek om lekker languit in de bus te liggen. Onderweg zijn we verschillende keren gestopt om te genieten van de outback en de dieren die leven in de outback, zoals onder andere eagles, kangoeroes en emu’s. Tijdens deze busrit hebben we verschillende road trains gezien. Dit zijn enorme vrachtwagens, sommige waren 50 meter lang. Een road train mag volgens de wet maximaal 53,5 meter lang zijn. Ook zijn we gestopt bij verschillende salt lakes, voordat we aankwamen bij onze slaapplek. Dit was een bijzondere slaapplek, want we sliepen onder de grond in Coober Pedy. Dit stadje is voor 10% boven de grond en de rest bevind zich onder de grond of in de rotsen. Coober Pedy staat vooral bekend om zijn opaal mijnen. Opaal is een gesteente dat vele schitterende kleuren heeft. Het wordt al eeuwen gebruikt als sieraad. We hebben een tour gekregen in een oude mijn, over hoe alles werkte in die tijd. Ook lieten ze ons een voorbeeld zien van de ondergrondse huizen toentertijd en van nu. Na deze interessante tour konden we sieraden met opaal erin verwerkt kopen. 's Avonds hebben we genoten van een spaghetti-pizza en natuurlijk een ijskoud pilsje, voordat we gingen slapen onder de grond.

Zaterdagochtend stond de wekker weer vroeg om de resterende kilometers te rijden naar onze eindbestemming, Adelaide. Rond 16:30 uur kwamen we aan in Adelaide. Adelaide staat bekend als de "city of churches". Er zijn hier dan ook vele mooie kerken te vinden, waarvan wij er een aantal hebben bezocht tijdens onze city walk. Tijdens deze tour hebben we ook al kennis gemaakt met de plaatselijke kroegen.

Van te voren hadden we bedacht dat Adelaide de eerste stad in het zuiden zou zijn waar we naar werk zouden gaan zoeken. Dat bleek nog niet zo makkelijk te zijn. Maar omdat we al snel goed contact hadden met de eigenaren van het hostel waar we verbleven hebben toch vrij snel werk gevonden. Twee keer waren het namelijk de eigenaren van het hostel die ons aanspraken over een mogelijke job. Pieter vond als eerste werk als hout sjouwer bij een tree surgent. Rik vond uiteindelijk ook werk, alleen wel wat serieuzer dan dat van Pieter. Na een sollicitatiegesprek moest hij verschillende cursussen volgen, om uiteindelijk op een constructie-werkplaats te mogen werken. Rik moet deuren en zonneschermen naar de werkplaats brengen, zodat deze geïnstalleerd kunnen worden, ook moet hij helpen met het zetten van de deuren.

Naast werken hebben we ook het uitgaansleven in Adelaide bezocht en veel mensen ontmoet. Tijdens de stapavonden viel het ons gelijk op dat de heren hier vaak een snor dragen. De meeste doen dit in verband met "Movember" (voor degene die niet weet wat dit betekend: www.google.com). Pieter vond het ook wel een mooi idee om z'n snor te laten staan. Sinds een week gaat Pieter nu dus ook snor-dragend door het leven... p.s. het ziet er beter uit als bij Co Stompé. De afgelopen 2 zondagen hebben we schnitzel gegeten. Niet zomaar schnitzels, maar hele grote. De gehele dag eten we niets, omdat we anders de schnitzel niet op kunnen krijgen.

We zijn nu aanbeland in de laatste week in Adelaide, met als absolute uitschieter de verjaardag van Rik. Rond 1 december vervolgen we onze reis richting Melbourne, waarschijnlijk Tasmanië, Canberra en Sydney.

See ya later!

Rik en Pieter

• 25 November 2012 - 11:50

Smit:

Hee Pieter en rikert

Ik mis alleen de foto van het snor ....
    Verder echt gave foto's en een gaaf verslag
    Hoop dat jullie mij niet te veel missen.

Houdoe,
    Jorrit

• 25 November 2012 - 11:50

Smit:

Hee Pieter en rikert

Ik mis alleen de foto van het snor ....
    Verder echt gave foto's en een gaaf verslag
    Hoop dat jullie mij niet te veel missen.

Houdoe,
    Jorrit

• 25 November 2012 - 14:20

Cora Bul:

Hallo jongelui

Het lijkt steeds meer op het australie zoals wij vanuit de films kennen en inderdaad waar is de foto van de snor.
    Geniet ervan en werk ze daar in de warmte?

Groetjes Cora

• 25 November 2012 - 14:30

Pr:

Hallo Pieter en Rik,

Pas o,p straks gaan jullie nog het klooster in.
    Een snor in de orm van het batman symbool lijkt mij wel mooi.

Al echt in contact geweest met de aboriginals?

Ome Piet

• 25 November 2012 - 19:26

Mark:

Hey jongens,
    Wij hebben hier onze winterjassen aan .
    We hebben ook onze schoen gezet want vorig weekende is sinterklaas naar Nl gekomen.
    Groeten Mark en fam

• 25 November 2012 - 22:53

Jan En Clasine:

Jaloers op jullie hoor, nu het hier zo herfstig is.
    Rik alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Groeten uit een stormachtig Oosthuizen.

• 26 November 2012 - 06:44

Ome Jan:

Hoi Kerels.
    Wel een lekker gevoel denk ik zo'n snor nou nog de baard, Pieter kan t'je aan bevelen.
    Als je terug bent Pieter kun je bij mij als hovenier aan de gang jammer dat de kerstbomentijd dan al weer voorbij is.
    Nog veel indrukken en vooral geniet ervan.

Groet ome Jan en tante Corrie.

• 26 November 2012 - 21:30

Henriet Jespers:

Hoi reizigers,
    Zo wat een werk verzetten jullie daar zeg, bijzonder!!!!
    Goed dat je wat gestudeerd hebt.
    Nou Rik zovast proficiat voor morgen,groeten Familie Jespers

• 27 November 2012 - 06:05

Charlotte ( Eindhoven ):

Hey Rik,

Vanaf hier een hele fijne verjaardag toegewenst!
    En uhh... geniet er nog maar goed van daaro.
    Klinkt iig goed allemaal!!!

Groet Charlotte

• 27 November 2012 - 08:47

Eric & Aimée:

Hoi Rik,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Veel plezier!

Groetjes van Aimée en Eric

• 27 November 2012 - 12:40

Hedwig:

Hoi Rik,

Jammer dat we niet ff langs kunnen komen voor je verjaardag. Van harte gefeliciteerd en maak er wat van, want dat maak je zomaar niet meer mee, jarig zijn in Adelaide.....
    En met al die kerken daar komen jullie nog roomser als de Paus terug denk ik.

groetjes en veel plezier nog
    Hedwig, Nick, Jelle, Stef en Maaike

• 27 November 2012 - 13:29

Tante Corry En Oom Jan:

Hoi Rik,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wel een heel bijzondere verjaardag, die je nooit meer zal vergeten.
    Wat hebben jullie een fantastische reis, zeg.
    Wij proosten hier in Hank op ons petekind !!
    Nog heel veel plezier en maak er een mooie dag van.
    Groeten aan Pieter.

tante Corry en oom Jan

• 27 November 2012 - 15:55

Anneke En Chris Dhaese:

Hey Rik,

Vanuit ons koude kikkerlandje een dikke proficiat met je verjaardag! Weer eens wat anders hè, in november je verjaardag vieren onder een stralende zon met aangename temperaturen. Geniet ervan!
    Veel plezier!!!

groetjes,
    Anneke en Chris Dhaese

• 27 November 2012 - 16:10

Thom Nancy En De Rest:

Hoi Rik,

Proficiat met je verjaardag.
    Wat een mooie reis maken jullie. Leuk om jullie verhalen te lezen maar vooral om die mooie foto's
    te zien. Geniet er nog lekker van want jullie zijn al over de helft.
    Maak er een mooi feestje van en wij proosten hier wel op jou.

Groetjes van Thom & Nancy en de rest.

• 27 November 2012 - 16:10

Thom Nancy En De Rest:

Hoi Rik,

Proficiat met je verjaardag.
    te zien. Geniet er nog lekker van want jullie zijn al over de helft.
    Maak er een mooi feestje van en wij proosten hier wel op jou.

Groetjes van Thom & Nancy en de rest.

• 27 November 2012 - 19:33

Albert En Johanna:

Happy Birthday Rik have a good one and don’t work to hard.
    have a nice fight with those damn australian bushflies.
    Gr. Johanna en Albert

• 27 November 2012 - 22:41

Carla Van Disseldorp:

Hoi Rik

Allereerst van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en mak er een mooie dag van.
    Dat zal daar ook wel lukken denk ik lekker in de zon.
    Weer een mooi verhaal met mooie foto's
    gr. Carla en Ton

• 06 December 2012 - 14:00

Ad En Elly Van Dongen Uit Wagenberg:

Hallo boys!!!

Wat leuk om zo jullie verslagen te lezen, ook zo mooi boeiend en informatieverteld!
    Met alle foto's erbij krijgen wij ook een indruk.

De tijd van julie leven hebben jullie daar, heb ik de indruk!! Mooi land, lekker eten en bier!!

Veel plezier nog en GENIET ze (maar dat doen jullie al ;-))

Groeten van,
    Ad en Elly van Dongen uit windy & snowwy Holland